پلی یورتان چیست؟

فوم پلی یورتان مشتقاتی از نفت است که این ماده شیمیایی نقش بسزایی در ایجاد و ساخت بسیاری از وسایل پیرامونی ما کاربرد دارد.

پلی یورتان می تواند به صورت زینتی و هم به صورت استراتژیک از جمله برای عایق کاری مورد استفاده قرار گیرد که ذیلا به آن در گروه صنعتی پنج می پردازیم.

تاریخچه پلی یورتان

صنعت پلاستیک بیش از نیم قرن پیش با فرایند های پلیمریزاسیون برای تولید پلاستیک کار می کرد. بعد ها دانشمند آلمانی “اوتو بایر” همراه با همکارانش در سال ۱۹۳۷ میلادی با یک فرایند سومی آشنا شدند. این فرایند واکنش چند افزایشی نام داشت که طی آن ایزوسیانات با یک دی ال همراه با حضور کاتالیست ترکیب می شد و محصول حاصل از آن پلی یورتان نام گرفت.

در ابتدا حدودا در دوران جنگ جهانی دوم از پلی یورتان برای پوشش هواپیما استفاده می شد. در آن زمان پلی یورتان تا سال ۱۹۵۲ میلادی در بازار هیچگونه مصرفی نداشت تا اینکه دوسال بعد فوم نرم پلی یورتان بر پایه TDI یا فوم فلکس و پلی ال پلی استری تولید شد.

همچنین از این مواد برای تولید فوم سخت پلی یورتان (Rigid) و الاستومر ها استفاده شد. طی فعالیت های موازی در کشورهای آمریکا و انگلستان،در سال های ۱۹۴۱-۱۹۵۸ انواع متفاوتی از محصولات اورتان تولید شد.

پلی یورتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *